Однією з ефективних форм позаурочної роботи з історії є проведення занять історичного гуртка, адже вони дозволяють приділити більшу увагу важливим і цікавим питанням світової і вітчизняної історії, на які не вистачає часу на уроках. Використання додаткової і довідкової літератури, таких джерел інформації, як публікації сучасної преси, уривки з художніх творів, аудіо записи, відеоматеріали та ін., поглиблюють знання учнів з предмету, спонукають їх до дослідницької роботи, розвивають аналітичне мислення, формують певні погляди і оцінки історичних подій та постатей минулого і сьогодення. Разом з тим, учні-гуртківці стають першими помічниками викладача на уроках, беруть участь у пропаганді історичних знань.
В нашій школі працює історико – краєзнавчий гурток « Прометей», який складається із учнів 8- 9 класів. Перед учнями ставиться така мета: «Формування національної самосвідомості і патріотичних почуттів майбутніх громадян України, виховання любові до рідного краю, поваги до історичного минулого своєї Батьківщини». Для успішної реалізації мети ставлю такі завдання:
Збір матеріалу про конкретні історичні події;
Налагодження постійних зв’язків між учнями школи, учасниками Великої Вітчизняної війни, учасниками відбудови зруйнованого народного господарства, жертвами голодомору і колективізації;
Описати трудові подвиги жителів сіл під час війни;
Розкрити значення людського фактору через історію своїх односельців;
Розуміти, що історію творять не лише вожді і герої, доля кожної людини є складовою історії свого народу;
Виховувати почуття гордості за дідів, прадідів, їх ратні, трудові подвиги, почуття великої пошани до ветеранів, учасників Великої Вітчизняної війни.
Робота історико-краєзнавчого гуртка здійснюється в двох напрямах:
1) теоретичному (бесіди, лекції, доповіді, конференції, вікторини ,самостійна робота).
2) практичному (екскурсії, походи, експедиції).
Як керівник гуртка, я забезпечую наукове і методичне керівництво гуртком: консультую учнів, рекомендую необхідну літературу, допомагаю складати плани, пам'ятки вивчення теми, систематизувати, оцінювати і узагальнювати зібраний матеріал. У роботі гуртка особливу увагу приділяю вибору тематики, визначенню джерел і плануванню.
Для визначення тематики гуртка не обов'язково мати вже готовий матеріал. Основним методом роботи гуртка є самостійна діяльність вихованців. Кожен член гуртка з урахуванням індивідуальних інтересів вибирає тему і самостійно працює над нею. У результаті роботи гуртка кожен з вихованців оволодіває певними уміннями і навичками дослідницької діяльності: складати бібліографію, анотацію, працювати з каталогом, краєзнавчою науковою літературою, з документальними матеріалами, записувати спогади, збирати краєзнавчий матеріал, користуватися логічними прийомами.
Самостійна робота членів гуртка по виявленню, пошуку, збору і вивченню матеріалу є цінним і привабливим в його діяльності. Членам гуртка було запропоновано продовжити збирати документальний матеріал, пов'язаний із історичними подіями наших сіл. Кожен член гуртка одержав конкретне завдання. Діти постійно спілкуються з учасниками Великої Вітчизняної війни, свідками голодомору і колективізації, колишніми остарбайтерами, що були насильно вивезені на примусові роботи до « Великої Німеччини». Все це члени гуртка занотовують, а потім виступають на засіданні гуртка. Зібраний матеріал опрацьовуємо, систематизуємо і доповнюємо «Книгу пам’яті» . Проводили пошукову роботу по визволенню сіл Новоандріївка, Копані, Зелений Гай. Були зібрані історичні матеріали про радянські дивізії, які визволяли ці села в вересні 1943 року, про загиблих воїнів, які поховані в братських могилах на території сіл. Записані спогади учасників Великої Вітчизняної війни, очевидців цих історичних подій. Матеріали опрацьовано, підготовлені змістові екскурсії і проведені для учнів школи напередодні святкування Дня Перемоги. Члени гуртка також є екскурсоводами шкільної кімнати « Бойової слави».
Коли вивчається значна історична подія і показується, як вона відображалася в даній конкретній місцевості, це набуває особливого виховного і освітнього значення. Учні бачать найбільші історичні події відображені в близькому їм оточенні. Гурток працює за планом, затвердженому на зборах гуртківців на початку навчального року. План роботи складений з врахуванням:
1) найскладніших питань шкільної програми;
2) питань програми, що не отримали ґрунтовного розкриття на уроках;
3) проблем, взагалі не розкритих на уроках, але наявних в програмі;
4) проблем тих, що не входять в учбову програму.
У плані визначені цілі і завдання і указуються різні форми його роботи: зустрічі з учасниками історичних подій, проведення екскурсій, вечорів, конференцій, випуск стінгазет, перелік індивідуальних і групових досліджень, створення краєзнавчого куточка або музею, похід або експедиція, звітний захід, терміни і відповідальні за їх організацію і проведення. Важливо враховувати ювілейні дати історичного календаря, нові дослідження істориків та погляди журналістів на суперечливі події історичного минулого, актуальні події у світі та Україні у сучасних умовах. Робота гуртка закінчується підсумковим заняттям. Воно може бути проведено у формі вечора або конференції. На підсумковому занятті заслуховується короткий звіт, а також кращі доповіді, що характеризують основний напрям роботи гуртка.
Одним з найважливіших завдань гуртка є збір місцевих краєзнавчих матеріалів для подальшого використання їх в навчально-виховній роботі у школі. Вихованці із захопленням займаються збором матеріалу, пошуками історичних документів, фактів і відомостей. В процесі збору матеріалів з історії району, села організовуються зустрічі і бесіди з учасниками історичних подій. Освітнє і виховне значення цих зустрічей і бесід величезне. Відомості, отримані з розповідей і бесід учасників історичних подій, є цінними історичними джерелами.
Збір краєзнавчих матеріалів є важливою, але тільки першою частиною дослідницької роботи краєзнавців. Накопичення необхідних для виводів і узагальнень відомостей і фактів є як би підготовкою до власного дослідження. Всі записи розповідей і очевидців історичних подій, відомості, отримані з листування, а також архівні і музейні документи, спостереження, зібрані в походах, вивчаються, групуються по темах, систематизуються обробляються і використовуються для підготовки учнівських доповідей і повідомлень, нарисів і збірок, альбомів і виставок.
Постійно розвиваючи інтерес учнів до занять, необхідно не тільки різноманітити методи і прийоми роботи, поєднувати теоретичні і практичні заняття, але уміло їх чергувати: лекції змінювати екскурсією, переглядом діафільмів, прослуховування і обговорення доповідей, рефератів, походом або переглядом кінофільму, слайдів і тому подібне.
|