Субота, 12.07.2025, 13:31
Мій сайт
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [12]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 7
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Організація і зміст роботи історичного гуртка

Однією  з ефективних форм  позаурочної роботи з історії є проведення занять історичного гуртка, адже  вони  дозволяють приділити більшу увагу важливим і цікавим питанням світової і вітчизняної історії, на які не вистачає часу на уроках. Використання  додаткової  і довідкової літератури, таких джерел інформації, як публікації сучасної преси, уривки з художніх творів, аудіо записи, відеоматеріали та ін., поглиблюють  знання учнів з предмету, спонукають їх до дослідницької роботи, розвивають аналітичне мислення, формують певні погляди і оцінки історичних подій та постатей минулого і сьогодення. Разом з тим, учні-гуртківці стають першими помічниками викладача на уроках, беруть участь у пропаганді історичних знань.

         В нашій школі працює історико – краєзнавчий гурток « Прометей», який складається із учнів 8- 9 класів. Перед учнями ставиться така мета: «Формування національної самосвідомості і патріотичних почуттів майбутніх громадян України, виховання любові до рідного краю, поваги до історичного минулого своєї Батьківщини». Для успішної реалізації мети ставлю такі завдання:

Збір матеріалу про конкретні історичні події;
Налагодження постійних зв’язків між учнями школи, учасниками Великої Вітчизняної війни, учасниками відбудови зруйнованого народного господарства, жертвами голодомору і колективізації;
Описати трудові подвиги жителів сіл під час війни;
Розкрити значення людського фактору через історію своїх односельців;
Розуміти, що історію творять не лише вожді і герої, доля кожної людини є складовою історії свого народу;
Виховувати почуття гордості за дідів, прадідів, їх ратні, трудові подвиги, почуття великої пошани до ветеранів, учасників Великої Вітчизняної війни.

        Робота історико-краєзнавчого гуртка  здійснюється  в  двох напрямах:

    1) теоретичному  (бесіди,  лекції,  доповіді,  конференції,  вікторини ,самостійна робота).

    2) практичному (екскурсії, походи,  експедиції).

        Як керівник гуртка, я забезпечую наукове і методичне керівництво гуртком: консультую учнів,  рекомендую необхідну літературу, допомагаю складати плани, пам'ятки  вивчення  теми, систематизувати, оцінювати і узагальнювати зібраний матеріал. У роботі  гуртка особливу увагу  приділяю вибору тематики,  визначенню  джерел  і плануванню.

         Для визначення тематики гуртка не обов'язково мати вже готовий матеріал. Основним методом роботи гуртка є самостійна діяльність вихованців. Кожен член гуртка з урахуванням  індивідуальних інтересів вибирає тему і самостійно працює над нею. У результаті роботи гуртка кожен з вихованців  оволодіває  певними  уміннями  і  навичками дослідницької діяльності: складати  бібліографію,  анотацію,  працювати  з  каталогом, краєзнавчою науковою літературою, з документальними матеріалами, записувати  спогади,  збирати  краєзнавчий  матеріал, користуватися логічними прийомами.

        Самостійна робота членів гуртка по виявленню,  пошуку,  збору і вивченню матеріалу є цінним і привабливим в  його  діяльності. Членам гуртка було запропоновано продовжити збирати документальний матеріал, пов'язаний із історичними подіями наших сіл. Кожен член гуртка одержав конкретне завдання.                                                                                                                                Діти постійно спілкуються з учасниками Великої Вітчизняної війни, свідками голодомору і колективізації, колишніми остарбайтерами, що були насильно вивезені на примусові роботи до « Великої Німеччини». Все це члени  гуртка занотовують, а потім виступають на засіданні гуртка. Зібраний матеріал опрацьовуємо, систематизуємо і доповнюємо «Книгу пам’яті» . Проводили пошукову роботу по визволенню сіл Новоандріївка, Копані, Зелений Гай. Були зібрані історичні матеріали про радянські дивізії, які визволяли ці села в вересні 1943 року, про загиблих воїнів, які поховані в братських могилах на території сіл. Записані спогади учасників Великої Вітчизняної війни, очевидців цих історичних подій. Матеріали опрацьовано, підготовлені змістові екскурсії і проведені для учнів школи напередодні святкування Дня Перемоги. Члени гуртка також є екскурсоводами шкільної кімнати « Бойової слави».

         Коли вивчається значна історична  подія і показується, як вона  відображалася в даній конкретній  місцевості,  це  набуває  особливого  виховного і освітнього значення. Учні бачать найбільші історичні події відображені в близькому їм оточенні. Гурток працює за планом,  затвердженому на зборах гуртківців на початку  навчального  року.  План  роботи  складений з врахуванням:

    1) найскладніших питань шкільної програми;

    2) питань  програми,  що не отримали ґрунтовного розкриття на уроках;

    3) проблем, взагалі не розкритих на уроках, але наявних в програмі;

    4) проблем тих, що не входять в учбову програму.

У плані визначені цілі і завдання і указуються різні форми його роботи: зустрічі з учасниками історичних подій, проведення екскурсій, вечорів, конференцій, випуск стінгазет, перелік індивідуальних і групових досліджень, створення  краєзнавчого  куточка або музею, похід або експедиція, звітний захід, терміни і відповідальні за їх організацію і проведення. Важливо  враховувати  ювілейні  дати  історичного календаря, нові  дослідження  істориків та погляди журналістів на суперечливі події історичного минулого, актуальні  події у світі та Україні у сучасних умовах. Робота гуртка закінчується підсумковим заняттям. Воно може  бути проведено у формі вечора або конференції. На підсумковому занятті заслуховується короткий звіт, а також кращі доповіді, що характеризують основний напрям роботи гуртка.

          Одним з найважливіших завдань гуртка є збір місцевих краєзнавчих матеріалів для подальшого використання їх в навчально-виховній роботі у школі. Вихованці із захопленням займаються збором матеріалу, пошуками історичних документів, фактів і відомостей. В процесі збору матеріалів з історії району, села організовуються зустрічі і бесіди з учасниками  історичних подій. Освітнє і виховне значення цих зустрічей і бесід величезне. Відомості, отримані з розповідей і бесід учасників історичних подій, є цінними історичними джерелами.

Збір краєзнавчих матеріалів є важливою, але тільки першою частиною  дослідницької роботи краєзнавців. Накопичення необхідних для виводів і узагальнень відомостей і фактів є як би підготовкою до власного дослідження. Всі записи розповідей і очевидців історичних подій, відомості, отримані з листування, а також архівні і музейні документи, спостереження, зібрані в походах, вивчаються, групуються по темах, систематизуються обробляються і  використовуються для підготовки учнівських  доповідей  і повідомлень, нарисів і збірок, альбомів і виставок.

         Постійно розвиваючи інтерес учнів до занять, необхідно не тільки різноманітити методи і прийоми роботи, поєднувати теоретичні і практичні заняття, але уміло їх чергувати: лекції змінювати екскурсією, переглядом діафільмів, прослуховування  і  обговорення  доповідей,  рефератів, походом або переглядом кінофільму, слайдів і тому подібне.

Категорія: Мої статті | Додав: Таня (07.05.2014)
Переглядів: 1503 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Пошук
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2025
Створити безкоштовний сайт на uCoz